אודות האיגוד

אומן, מילה שמרטיטה את הלב…

ציור: מתפללים בציון רבי × ×—×ž×Ÿ ×œ×¤× ×™ השואה

200 שנה שהעיר אומן מהווה מקום לכל יהודי הנמצא במצוקה; שרוצה לשפוך לבבו ולפעול ישועה. מעת אשר קבע רבי נחמן מברסלב את משכנו בעיר אומן, ובחר את מקום מנוחתו עדן באומן  – ההיסטוריה החלה.

70 שנות מסך הברזל, שמנע מחסידי ברסלב הכוספים לעלות לאומן, הגבירו והגדילו את החשק והרצון לעלות לציון הקדוש באומן, למקום גניזתו ומנוחתו של אור האורות מוהר"ן מברסלב, שהבטיח לכל מי שיבוא לקברו כי ישתטח לאורך ולרוחב להושיעו.

ואכן, מאז קריסת מסך הברזל העלייה לקברו הקדוש בימי ר"ה הולכת ומתגברת משנה לשנה, כנחשול שאינו פוסק, ובשנים האחרונות הגיע מספר העולים בימי ר"ה עד לכ-30.000 איש. ולאורך כל השנה מגיע מספרם לכ-100.000 איש.

מה יפה המראה מרנין הלב, של 'אומן ראש השנה'. אין מילים המסוגלות להביע את העוצמה, את התחושות ואת הרגשות הגואות בלב. האחדות של כלל גווני הקשת, חסידים לצד ליטאים, אשכנזים לצד ספרדים ותימנים – כולם כאחד באים לקיים את ציווי הרבי להגיע אליו.

הציבור שגדל במהירות מסחררת והגיע לעשרות אלפים, דורש פריסה והתרחבות בכל המערך הלוגיסטי: לינה, אוכל,  חדרי נוחיות, עזרה קונסולרית ועוד.

אלא שבמשך השנים והעליה במספר העולים אומנה, נערמו והצטרפו הבעיות ×–×” לצד ×–×”, ופתרון – אין…

תשליך באומן, תשס"ה (מקור: uman.co.il)

הבעיות:

א.      אין גוף ציבורי מאורגן ובעל קשרים, שמטפל במכלול הבעיות הקשורות לאומן, בראש השנה ובאמצע השנה, הן בבעיות הלוגיסטיות וביורוקרטיות, כגון מקומות לינה במחיר סביר, פתרונות אוכל המוניים, חדרי נוחיות,בעיות קונסולריות  וכו'

ב.      יתירה מזאת: אין שום גוף מתאם – מול כל הגופים הפועלים באומן, ומאידך – מול השלטונות, המקומיים והארציים, על מנת לנסות לפעול מולם, לפתור את הבעיות הדיפלומטיות והביורוקרטיות, ולקדם פתרונות מכל סוג!

ג.       הארגונים הפועלים עד היום בשטח בתנאי לחץ וקשיים ביורוקראטיים חמורים, עומדים לעיתים חסרי אונים מול מערכת אטומה שהקשר עמה הוא רופף, מאחר ואין גוף מסודר הדואג לעניין בצורה מסודרת מול השלטונות לאורך כל השנה בצורה עקבית ואחראית.

ד.      אפילו הנוסעים הוותיקים ובעלי הניסיון, מתמודדים עם בעיות יומיומיות שאין להם פתרון: למי פונים במקרה שאירעה פריצה לדירה שלך? מי יסייע לך למצוא שפה משותפת עם המקומיים במקרה הצורך? למי פונים במקרה של בעיה רפואית, קלה או מסובכת חלילה? מה עושה אדם שאיבד את דרכונו?

ה.      מערכת הסברה יעילה (עיתונים, כלי תקשורת ואמצעי מדיה) שתשפר את התדמית שלנו מול התושבים ותפתור אין ספור בעיות, לא קיימת בכלל.

ו.        חוסר במרכז מידע רוחני וגשמי שידריך וילווה את העולים מרגע הגיעם לאומן ועד לעזיבתם, מה שקורה היום הוא שכל מי שאין לו ידע מבוסס קודם, ונקלע לאומן ללא הדרכה מוקדמת אין לו מושג מה המקום ×”×–×” אומר, מה עליו לעשות ואיך עליו להתנהג. הוא מגיע למקום שאף אחד לא מסתכל או מתייחס אליו, ויוצא מאומן, סביר להניח, ללא התרשמות מיוחדת… מדובר לפעמים על עשרות ביקורים כאלו ביום.

ז.        מקרים של התנהגות שאינה הולמת את אופי המקום הקדוש, הנובעת מחוסר באנשים ראויים השוהים דרך קבע באומן, ומחוסר בהדרכה לעולים לציון הקדוש, כאמור.

כל הבעיות האלה נכונות לימי השנה כולם, ובמיוחד לימי ראש השנה, כשמספר העולים אומנה מגיע ללמעלה מ-25,000 איש, הזקוקים לפתרונות לינה הגיוניים, לפתרונות אוכל וליתר הבעיות שמציבים מספר העולים אומנה והתנאים בשטח.

הפתרון:

בעיות אלו דורשות פתרון אחד: הקמת גוף חזק, שיאחד את הטיפול במכלול הבעיות שתוארו, וימצא להן פתרונות; שיהיה הכתובת לפניה ולפתרון בעיות הן לגופים הפועלים באומן והן לשלטונות המקומיים והארציים.

גוף כזה, הינו האמצעי היחיד שיכול לפתור את הבעיות האלה ולהיות הכתובת לכל מבקר, גוף, דבר ועניין הקשורים לאומן, בראש השנה ובאמצע השנה.

התאחדנו:

במקביל למרכז חסידי ברסלב העולמי הפועל במישור הרוחני, והאחראי לטיפול השוטף בציון הק' ובקלויז במסירות וביעילות, ובהתארגנות הכללית לראש השנה, התאחדו – על מנת להקים גוף כזה – הגופים הוותיקים והגדולים באומן, הפועלים בשנים האחרונות על מנת להעניק סיוע ופתרונות לעולים אומנה: אגודת אהלי צדיקים (אגף אומן), שהוקמה ע"י הרב ישראל מאיר גבאי, ומפעילה באומן מקוה טהרה, חדר קפה ותה וחדרי נוחיות הפעילים כל השנה חינם, ומערך הכנסת אורחים נרחב המעניק ארוחות מבושלות בימי ראש השנה חינם; וארגון אש"ל אומן, מיסודו של הנגיד ר' ישראל זינגר, שהקים את מערך אהלי הלינה באומן, המעניק פתרון לינה מעולה במחיר שווה לכל נפש, ורכש לשם כך שטחים נרחבים, סמוך ממש לציון הקדוש.

כל אחד מהגופים האלה הינו בעל נכסים ופעילות קיימת ו-ותיקה באומן, ונסיון רב שנים בפעילות ציבורית בעיר מרובת הבעיות הזו (…) ונהנה מאהדה ציבורית רבה בעולם כולו.

האיגוד היהודי באומן

גולת הכותרת של "האיגוד היהודי באומן" הזה, בעצם, הינה האמונה בדרך הזו והדבקות במטרה, שהביאו את שני הגופים האלה, בעלי השם והוותק, להסכים על ויתור על עצמאותם ועל איחוד מוחלט ביניהם, בנכסים ובפעילות, הן זו הקיימת והן העתידית, מתוך אמונה הן ביכולת והן בצורך בהקמת גוף כזה ובמתן פתרון לבעיות העצומות האלה, בסייעתא דשמיא.

 

"האיגוד היהודי באומן" בחר בקפידה את אנשי אמונו, אלה שבעצם יפעילו אותו ויפעלו בו בעתיד הקרוב והרחוק, מתוך דגש על עבודה משותפת לכל אורך הדרך מחד, ומאידך, הגדרת תחומי פעילות מדויקים, ומי שיעסוק בהם בפועל, בכדי שנוכל להפיק את המירב בזמן הקצר ביותר שבגדר האפשר, על מנת לגמוע את הדרך הארוכה, ולהשלים את החסר של עשרים השנים האחרונות.

מניסיון של אותם שנים, על כל הרפתקאותיהן, "האיגוד היהודי באומן" יעבוד מתוך שקיפות מלאה, בניהול הכספים ובפעילות, כגוף ציבורי, האמון על אמון הציבור לכל אורך הדרך.

כל פעילות האיגוד תבוצע מתוך תיאום מלא עם כל גורם הפועל באומן ובמיוחד עם מרכז ברסלב, תיאום שהוא בעצם הדרך היחידה להתמודדות רצינית עם מכלול האתגרים העומדים בפנינו.